Logo cgkede.nl
Komende uitzendingen
vr 29-03-2024 19:30
Kerkdienst
Afbeelding Algemeen
Voorganger:
ds. B. Reinders (Zwartsluis)
Goede Vrijdag Thema: Het Evangel...
Organist:
A. Vierbergen
za 30-03-2024 14:30
Stille week samenkomst
Afbeelding Algemeen

In de tuin van Jozef van Arimathea ...
zo 31-03-2024 10:00
Kerkdienst
Afbeelding Algemeen
Voorganger:
ds. H. Korving (Urk)
Organist:
H. Dannenberg
Uitzending gemist?
do 28-03-2024 19:30
Stille week samenkomst
Afbeelding Algemeen

Thema: Jezus op de lijdensweg
wo 27-03-2024 19:30
Stille week samenkomst
Afbeelding Algemeen

Thema: Jezus op de lijdensweg




Meditatie Sela

Auteur: prof. dr. M.J. Kater
Opgenomen in In de Voorhof van februari 2022


Sela.
Psalm 84: 5, 9

Sommige mensen lezen het Hebreeuwse woordje sela altijd, anderen laten het zondermeer weg. Wat is de bedoeling van dit woord? Het hoort thuis in de Psalmenbundel, in gebed en lofzang, klacht en jubel. Zo treffen we het ook aan in Habakuk 3. Nu kun je dat zakelijk afdoen door te volstaan met de mededeling dat het een muzikale aanwijzing is en de zaak laten rusten. Toch is het wel nuttig om bijvoorbeeld in Psalm 84 eens na te gaan of er meer muziek in zit.

Welke verklaring we ook kiezen – verhoging van de stem in het volgende deel, een aanwijzing om het voorgaande nog eens te herhalen of een pauze – het gaat om een accentuering van het voorgaande, waardoor het bijzondere nadruk krijgt. Je zou het kunnen weergeven als een aanwijzing om dat wat geklonken heeft nog eens door te laten klinken en je voor te bereiden op het volgende deel. Deze pauze wil de spanning erin houden.

In Psalm 84 klinkt vóór het eerste ‘sela’: Welgelukzalig zijn zij, die in Uw huis wonen; zij prijzen U gestadiglijk. Laat dát nu eens naklinken als u dit gehoord en gelezen hebt. Wie is er volgens ons een gelukkig mens, iemand die te feliciteren is? Zegt ons hart daar ‘amen’ op: die mens is gelukkig die mag wonen daar waar God Zich laat horen en zien? Werden wij zo begerig om ‘op te gaan naar Gods huis’, omdat het verlangen naar Hem ons daarheen dringt? Laat die vraag niet rusten, maar neem eens rust om vóór de rustdag over deze vraag na te denken. Het loflied op de woning van de HEERE krijgt een bijzonder accent door het ‘sela’. En als we dat verder mogen zien in het licht van het huis des Vaders met de vele woningen, waar Christus bezig is plaats te bereiden voor de Zijnen, dan is er alleen maar des te meer reden om eens ‘pauze’ te nemen, en het Woord door te laten klinken. Dan roept zelfs deze muzikale aanwijzing om de Geest Die alleen het Woord werkelijk tot klinken kan brengen in ons hart.

Zo krijgt deze lofprijzing een bijzonder accent, zo zou de hevigheid van het verlangen als het ware nóg wel weer een keer tot klinken gebracht mogen worden. De vraag is of we in onze tijd waarin de ‘emocultuur’ bloeit – emoties doen het goed – we niet een ontstellende vervlakking tegen komen van echte emoties. ‘Beeldbuistranen’ zijn van een andere orde dan de tranen die opwellen als we onder vier ogen met de HEERE spreken. Tranen van onuitsprekelijke vreugde én van onzegbaar verdriet.

Zo komen we een tweede ‘sela’ tegen na vers 9: HEERE, God der heirscharen! Hoor mijn gebed; neem het ter oren, o God van Jakob! De vermoeide pelgrim bidt, smeekt indringend. En dat mag dóórklinken. Laat het toch horen als het u nood is! Heel praktisch: als we in de kerk een klaagpsalm zingen, doen we dat al lispelend, ingehouden? Is het dan wel nóód ...?!

Het ‘sela’ wil tot leven komen en geeft diepten en hoogten aan door een accentuering. Een vlak geestelijk leven is geen best teken. Kennen we nog pauzes waarin Gods verbazingwekkende genade in onze verlorenheid doorklinkt? Of zingen we altijd maar een beetje kabbelend door of zijn we als stilstaand water? Kijk het woordje ‘sela’ nog maar eens goed in de ogen ... U kunt het gerust ongelezen laten, als u de aanwijzingen van dit woordje maar ter harte neemt.